Regulamin zawodów
Rozdział 1: Zawody
Artykuł 1. Zawody
Zawody organizowane są przez Politechnikę Bydgoską im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy. Zawody skierowane są do uczniów szkół podstawowych i średnich.
Artykuł 2. Zespół
Zespół składa się z uczestników wystawiających do rozgrywek jednego robota MiniSumo.
Artykuł 3. Zgłoszenie zespołu do zawodów
- Udział w zawodach wymaga zgłoszenia zespołu na stronie konkursu: roboty.pbs.edu.pl i dostarczenia wypełnionego formularza zgłoszeniowego.
- Formularz zgłoszeniowy uwzględnia następujące dokumenty:
- zgodę dyrektora szkoły;
- zgodę rodzica/opiekuna prawnego;
- zgodę uczestnika;
- zgodę opiekuna zespołu;
- zgodę upowszechniania wizerunku;
- oświadczenie z zapoznaniem z regulaminem konkursu;
- oświadczenie z zapoznaniem z klauzulą RODO.
Artykuł 4. Zasady zgłaszania zespołu do zawodów
- Zgłoszenie wymaga podania danych opiekuna zespołu (imienia i nazwiska) reprezentującego placówkę edukacyjną i zdolnego do sprawowania opieki w trakcie zawodów nad uczestnikami.
- Jeden opiekun może reprezentować dowolną liczbę uczestników.
- Każdy uczestnik zawodów może być członkiem jednego zespołu.
- Liczba uczestników reprezentujących jeden zespół jest ograniczona do pięciu.
- Liczba zespołów reprezentujących jedną placówkę jest ograniczona do ośmiu. Każdy kolejny zespół będzie rejestrowany na liście rezerwowej. Decyzję o przeniesieniu zespołu z listy rezerwowej na listę zespołów biorących udział w zawodach podejmą organizatorzy konkursu, nie później niż na siedem dni kalendarzowych przed terminem zawodów ogłoszonym na stronie konkursu.
- Zabroniona jest rejestracja zespołu o nieprzyzwoitej nazwie w rozumieniu artykułu 141 Kodeksu wykroczeń.
Artykuł 5. Przebieg zawodów
- Przebieg zawodów obejmuje rozgrywki podzielone na fazę grupową oraz fazę pucharową.
- Faza grupowa to rozgrywki zespołów w ustalonych przez organizatora grupach, w trybie każdy z każdym.
- Zwycięzcą fazy grupowej zostaje zespół, którego robot zwyciężył w największej liczbie rozgrywek. W przypadku remisu, zespoły o tej samej liczbie zwycięskich rozgrywek, przystępują do dogrywki.
- Do fazy pucharowej przechodzą zwycięskie zespoły z fazy grupowej.
- Zwycięzcą zawodów zostaje zespół, którego robot zwyciężył w fazie pucharowej zawodów. Zwycięski zespół otrzymuje nagrodę, a w przypadku, gdy jest to możliwe organizatorzy zwiększają liczbę nagrodzonych zespołów.
- Informacja o nagrodach, ich rodzaju i ilości jest podawana do wiadomości uczestników przed rozpoczęciem zawodów.
- Laureaci zawodów, tj. uczestnicy wchodzący w skład zwycięskich zespołów, które to zajęły pierwsze cztery miejsca w konkursie, otrzymują 200 punktów, które dolicza się do sumy punktów uzyskanych w procesie rekrutacyjnym Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich (PBŚ) na studia I stopnia na kierunkach: automatyka i elektronika, elektronika i telekomunikacja, elektrotechnika, informatyka stosowana, inżynieria odnawialnych źródeł energii, mechanika i budowa maszyn, mechatronika, teleinformatyka, transport. Zgodnie z uchwałą Senatu PBŚ nr 9/470 z dn. 27.04.2022 r.
Artykuł 6. Rozgrywka
- Rozgrywka składa się z trzech rund i trwa trzy minuty.
- Czas trwania pojedynczej rundy w ramach rozgrywki nie jest określony.
- Robot, który pierwszy zdobędzie dwa punkty efektywne wygrywa rozgrywkę.
- W przypadku, gdy żaden z robotów nie zdobędzie punktu efektywnego lub każdy ma taką samą liczbę punktów efektywnych, zwycięzca rozgrywki zostanie ogłoszony decyzją sędziego.
- W przypadku, gdy nie istniała wyraźna przewaga i zwycięzca nie może być ogłoszony, może zostać zarządzona decyzją sędziego dodatkowa trzyminutowa runda dogrywkowa.
- Rundę dogrywkową wygrywa robot, który jako pierwszy zdobędzie jeden punkt efektywny.
Artykuł 7. Rozpoczęcie rundy
- Przed rozpoczęciem każdej rundy, uczestnicy sterujący robotami stoją poza obszarem zewnętrznym ringu.
- Uczestnicy mogą wkroczyć do obszaru zewnętrznego ringu na komendę sędziego.
- Sędzia umieszcza na środku ringu znacznik w kształcie krzyża dzielący obszar ringu na ćwiartki koła.
- Uczestnicy ustawiają swoje roboty w dwóch przeciwległych ćwiartkach ringu, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na ramionach krzyża. Robot musi być ustawiony przy brzegu ringu, tak aby fragmentem swojego obrysu w pozycji startowej przykrywał linię brzegową ringu.
- Po umieszczeniu robotów na ringu przez uczestników sędzia usuwa znacznik. Po usunięciu znacznika pozycja robotów nie może zostać zmieniona.
- Na znak sędziego uczestnicy jednocześnie włączają zasilanie robotów.
- Runda rozpoczyna się po pięciu sekundach od sygnału sędziego.
- Uczestnicy po uruchomieniu robota opuszczają ring przed rozpoczęciem rundy.
Artykuł 8. Przerywanie i wznawianie rundy
Runda jest przerywana i wznawiana komendą sędziego.
Artykuł 9. Zakończenie rundy
Runda kończy się komendą sędziego. Po ogłoszeniu zakończenia rundy uczestnicy zobowiązani są do niezwłocznego usunięcia robotów z ringu.
Artykuł 10. Pomiar czasu
- Rozgrywka trwa trzy minuty. Rozpoczęcie i zakończenie pomiaru czasu odbywa się na komendę sędziego.
- Runda dogrywkowa ogłoszona decyzją sędziego trwa maksymalnie trzy minuty. Rozpoczęcie i zakończenie pomiaru czasu odbywa się na komendę sędziego.
- Do czasu rozgrywki nie jest wliczany czas niezbędny na przygotowanie robotów do kolejnej rundy po zdobyciu punktu efektywnego. Czas ten nie może jednak przekroczyć 30 sekund.
- Do czasu rozgrywki nie są wliczane przerwy ogłoszone decyzją sędziego.
Rozdział 2: Ring i robot MiniSumo
Artykuł 11. Specyfikacja ringu
- Powierzchnia ringu ma kształt koła o średnicy 770 mm. Powierzchnia ringu jest koloru czarnego, płaska, gładka, wykonana z twardego materiału o niskiej wartości współczynnika tarcia.
- Linię brzegową ringu stanowi umieszczony na powierzchni ringu pierścień koloru białego o średnicy zewnętrznej 770 mm i szerokości 25 mm. Linia brzegowa należy do obszaru wewnętrznego ringu.
- Na powierzchni ringu mogą znajdować się dwie równoległe linie startowe koloru brązowego o długości 100 mm i szerokości 10mm. Linie startowe umieszczone są w odległości 50 mm od środka ringu – 100 mm od siebie.
- Obszar wewnętrzny ringu stanowi powierzchnia ringu wraz z linią brzegową.
- Obszar zewnętrzny ringu rozciąga się na co najmniej 1000 mm od linii brzegowej ringu. Materiał powierzchni obszaru zewnętrznego ringu jest dowolny. Kolor powierzchni obszaru zewnętrznego ringu jest dowolny, z wyjątkiem koloru białego.
- O przydatności ringu do gry oraz konieczności jego wymiany decyduje sędzia.
Artykuł 12. Specyfikacja robota
- Wymiary poziome robota, ustawionego w pozycji startowej, nie mogą przekroczyć 100 mm. Wysokość robota nie jest ograniczona. Wymiary robota po upływie pięciu sekund od sygnału rozpoczęcia rundy mogą ulec zmianie.
- Nie jest dozwolony podział robota na mniejsze jednostki – multiboty.
- Ciężar robota nie może przekroczyć 500 gram.
- Robot musi poruszać się w sposób autonomiczny. Jakakolwiek forma komunikacji z robotem w czasie trwania rundy jest zabroniona.
- Do budowy robota można stosować dowolne: materiały, elektryczne układy napędowe, sposoby przenoszenia napędu oraz układy sterowania pod warunkiem, że spełnione są inne wymagania wymienione w Artykule 12 lub Artykule 13 regulaminu.
- Układ sterowania robotem musi umożliwić automatyczne uruchomienie robota po upływie nie mniej niż pięciu sekund od momentu włączenia zasilania robota przez uczestnika.
Artykuł 13. Ograniczenia w konstrukcji robota
- Robot nie może zawierać urządzeń aktywnie zakłócających działanie układu sterowania przeciwnika. W szczególności nie jest dozwolone stosowanie urządzeń oślepiających dalmierze podczerwone robotów np. diód IR.
- Robot nie może zawierać urządzeń mogących prowadzić do uszkodzenia przeciwnika w sposób inny niż spychanie oraz uderzanie.
- Robot nie może zawierać elementów, które mogą uszkodzić ring.
- Robot nie może zawierać urządzeń emitujących gazy, ciecze lub materiały sypkie.
- Robot nie może zawierać urządzeń emitujących znaczne ilości ciepła (np. miotacze ognia).
- Robot nie może zawierać żadnych urządzeń miotających.
- Robot nie może zawierać elementów przytwierdzających go do ringu lub uniemożliwiających jego przesunięcie, np. przyssawki lub klej.
- Robot nie może zawierać urządzeń do zwiększania siły nacisku na ring np. pompy próżniowe lub magnesy.
Rozdział 3: Punktacja
Artykuł 14. Zasady przyznawania punktów efektywnych za rezultat walki
- Jeden z robotów wypchnie swojego przeciwnika z obszaru wewnętrznego ringu. Pionowa ściana ringu należy do zewnętrznego obszaru ringu. Robot, który wypchnął przeciwnika otrzymuję punkt efektywny.
- Robot przeciwnika opuści obszar wewnętrzny ringu z własnej winy. Robot, który pozostał w obszarze wewnętrznym ringu otrzymuje punkt efektywny.
Artykuł 15. Zasady przyznawania punktów efektywnych za unikanie walki
- Jeżeli roboty przemieszczają się po ringu przez 30 sekund bez zauważalnego postępu w walce, a następnie jeden z robotów zatrzyma się na 5 sekund, robot który pozostaje w tym czasie w ruchu otrzymuje punkt efektywny. Nie jest przy tym istotne, czy robot ten po upływie 5 sekund również się zatrzyma.
- Jeśli roboty pozostają złączone lub przemieszczają się po ringu przez 30 sekund bez zauważalnego postępu w walce runda zostaje przerwana, a następnie wznowiona. Punkt efektywny nie jest przyznawany.
- Jeśli dwa roboty opuszczą wewnętrzny obszar ringu w tym samym czasie, runda zostaje przerwana, a następnie wznowiona. Punkt efektywny nie jest przyznawany.
Artykuł 16. Zasady przyznawania punktów efektywnych za brak zdolności do walki
- Uczestnik, którego robot ulegnie uszkodzeniu może zażądać przerwania walki.
- O zdolności robota do kontynuowania walki decyduje sędzia.
- W przypadku braku możliwości kontynuowania walki w ciągu 30 sekund od momentu zgłoszenia żądania przerwania walki robot zespołu winnego zaistniałej sytuacji przegrywa rozgrywkę, a pokrzywdzonemu przyznawane są dwa punkty efektywne.
- Jeżeli nie jest możliwe ustalenie winnego zaistniałej sytuacji walkę przegrywa robot zespołu, który nie może kontynuować rozgrywki. Przeciwnik otrzymuje dwa punkty efektywne.
- Jeżeli żaden z robotów nie jest zdolny do kontynuowania rozgrywki, przegrywającym jest robot zespołu, który zgłosił żądanie jej przerwania. Przeciwnik otrzymuje dwa punkty efektywne.
- Jeżeli brak zdolności do walki będzie miał miejsce w trakcie trwania rundy dogrywkowej, przyznawany jest jeden punkt efektywny zamiast dwóch.
Artykuł 17. Zasady przyznawania punktów efektywnych za przewinienia
Zespół może otrzymać ostrzeżenie w następujących przypadkach:
- Uczestnik sterujący robotem nie stawi się do rozgrywki w ciągu jednej minuty od wezwania.
- Uczestnik rozgrywki wkroczy na ring bez zgody sędziego.
- Robot rozpocznie jakiekolwiek działania przed upływem pięciu sekund od momentu rozpoczęcia rundy przez sędziego.
- Przygotowanie do wznowienia rundy zajmie zespołowi więcej niż trzydziestu sekund.
- Dowolny członek zespołu lub ich grupa podejmą jakiekolwiek działania, które stoją w sprzeczności z zasadami fair-play.
- Z chwilą otrzymania przez zespół drugiego ostrzeżenia przeciwnikowi przyznawane są dwa punkty efektywne, a rozgrywkę uznaje się za zakończoną.
Rozdział 4: Dyskwalifikacja
Artykuł 18. Dyskwalifikacja
W następujących przypadkach uczestnik zostaje zdyskwalifikowany:
- Robot uczestnika nie spełnia wymagań określonych w Artykule 12.
- Robot uczestnika nie respektuje ograniczeń wymienionych w Artykule 13.
- Uczestnik podejmuje celowe działania utrudniające lub uniemożliwiające prowadzenie rozgrywki (np. celowo uszkodzi ring).
- Uczestnik celowo uszkodzi robota przeciwnika.
- Uczestnik zachowuje się niezgodnie z duchem fair-play (np. znieważa przeciwnika lub sędziego).
Rozdział 5: Sprzeciwy
Artykuł 19. Sprzeciwy wobec decyzji sędziego
- Nie można wnosić sprzeciwów przeciwko decyzji sędziego.
- Uwagi dotyczące przebiegu rozgrywki należy zgłaszać sędziemu w trakcie jej trwania.
Artykuł 20. Sprzeciwy wobec postanowień regulaminu
Uczestnik, który wyraża sprzeciw wobec postanowień regulaminu musi je przedstawić w sposób wyczerpujący organizatorom przed końcem zawodów.
Rozdział 6: Odpowiedzialność
Artykuł 21. Odpowiedzialność
- Uczestnicy zawodów są odpowiedzialni za bezpieczeństwo własne oraz swoich robotów, w tym za wypadki przez nich spowodowane.
- Organizatorzy zawodów nie ponoszą odpowiedzialności za wypadki spowodowane przez uczestników zawodów lub urządzenia i wyposażenie do nich należące.
Rozdział 7: Inne postanowienia
Artykuł 22. Modyfikacje i wyjątki od regulaminu
Modyfikacje i wyjątki od regulaminu są podejmowane decyzją organizatora zawodów.
Rozdział 8: Opodatkowanie nagród
Artykuł 23. Opodatkowanie nagród w konkursie
- Wygrane w konkursie (nagrody rzeczowe oraz pieniężne) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł zastosowanie ma zwolnienie z podatku (art. 21 ust. 1 pkt. 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
- Jednostki budżetowe (w tym szkoły publiczne, domy kultury) są zwolnione z podatku dochodowego od nagród (art.6 ust.1 pkt.3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
- Pobór podatku od wygranej ciąży na organizatorze konkursu lub w przypadku ufundowania nagrody przez sponsora – na sponsorze.
- Pokrycie równowartości kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych zapewnia organizator konkursu.